سر سیلندر چیست

سر سیلندر چیست؟ ، یکی از قسمت های اصلی موتور خودرو سر سیلندر آن می باشد و در قسمت بالایی موتور قرار گرفته که مجموعه سوپاپ و مانیفولدها بر روی این قطعه مونتاژ می شوند.

اگر یک سر سیلندر تحت حراراتی بیش از حد تحمل خود قرار گیرد (که کاملا بسته به کیفیت سر سیلندر و مواد تشکیل دهنده آن دارد) اصطلاحا می گویند که سر سیلندر سوخته است. در واقع همان پیچش و تغییر شکل در اثر حرارات بیش از اندازه را سوختن می گویند که معمولا منجر به تعویض سر سیلندر می شود. بر طبق قوانین فیزیک حرکت جریان گرما معمولا به سمت بالا می باشد. به این دلیل که محفظه احتراق موتور (گرم ترین قسمت موتور) در داخل سر سیلندر قرار دارد، این قطعه باید بتواند در حین کار کردن حرارات بسیار زیادی را تحمل کند.

 

 

واشر سر سیلندر چیست؟

 

سر سیلندر توسط پیچ به بلوک موتور پیچ می شود و ما بین آن دو را قطعه ای به نام واشر سر سیلندر آب بندی می کند. اگر یک واشر سر سیلندر دارای کیفیت پایینی باشد امکان دارد  باعث سوختن سر سیلندر یا راه پیدا کردن آب به روغن و اصطلاحا آب و روغن قاطی کردن بشود. واشر سر سیلندر توانایی تحمل دمای 1500 درجه سانتی گراد را داشته و از چند لایه پرس شده پنبه نسوز، کروم و آلومنیوم ساخته می شود تا دو بخش بلوک و سر سیلندر کاملا به هم چسیبده و آب بندی می شوند. سوختن واشر سیلندر در یک لحظه و یک دقیقه اتفاق نمی افتد بلکه اول آب رادیاتور داغ می شود و حرارات افزایش پیدا می کند و چند دقیقه بعد از رسیدن آمپر به خط قرمز تازه صدمه دیدن واشر شروع می شود.

 

 

عیوب واشر سر سیلندر

 

واشر سر سیلندر ممکن است بسوزد یا نیم سوز شود علل سوختگی واشر سر سیلندر عبارتند از:

  • تاب داشتن سر سیلندر
  • ترکیدن سر سیلندر
  • شل بودن پیچ های سر سیلندر
  • گرم بودن بیش از اندازه موتور
  • نا میزان بستن پیچ های آن

 

نتیجه گیری:

 

به طور کلی، یکی از قسمت های اصلی موتور خودرو سر سیلندر آن می باشد و در قسمت بالایی موتور قرار گرفته که مجموعه سوپاپ و مانیفولدها بر روی این قطعه مونتاژ می شوند.