آشنایی با گیربکس های X Tronic، Sequential و DSG

آشنایی با گیربکس های X Tronic، Sequential و DSG، این گیربکس ها از خانواده گیربکس های اتوماتیک و الکترونیکی بوده که دارای کامپیوترهای هوشمند به منظور کنترل دور موتور و تعویض دنده هستند. در ادامه به بررسی این گیربکس ها پرداخته شده است.

گیربکس X Tronic

این گیربکس ها توسط شرکت نیسان تولید شده و اساس کار آن مشابه جعبه دنده های CVT است که توسط کامپیوترهای تعریف شده برای آن به صورت الکترونیکی کار خود را در قسمت تبدیل و انتقال دور انجام می‌دهد. اجزای تشکیل شده از گیربکس‌های CVT، شامل پولی ورودی (محرک)، پولی خروجی (متحرک) و تسمه فلزی یا پلاستیکی است. 

ارتباط پولی‌های ورودی و خروجی با یکدیگر توسط یک تسمه میانی ایجاد می شود که با شکلی مخروطی در راستای موازی بر روی محور خود نصب شده است. زمانی که دو صفحه مخروطی شکل هر پولی به هم نزدیک می‌شوند، به دلیل سطح شیب دار مخروط‌ها، تسمه بر روی سطوح شیب دار حرکت کرده و به سمت بالا رانده می‌شود. در این هنگام، دو صفحه مخروطی شکل پولی از هم دور شده و تسمه در باریک‌ترین قسمت پولی قرار می‌گیرد. در هنگام جمع شدن مخروط‌ها در پولی محرک و باز شدن مخروط‌ها در پولی متحرک، پولی محرک دارای چرخش کمتر و پولی متحرک دارای چرخش بیشتر می‌شود که موجب افزایش دور و کاهش گشتاور می‌شود.

گیربکس Sequential

جعبه دنده‌های Sequential یا گیربکس‌های متوالی (پی در پی)، معمولا در موتورسیکلت‌ها یا ماشین‌های مسابقه‌ای که به دور بالا با امکان تعویض دنده سریع نیاز دارند، استفاده می شود. این نوع جعبه دنده به صورت ساده در چهار الی پنج دنده و به صورت حرفه‌ای و پیشرفته. هم در شش یا هفت دنده با کلاچ‌های چند صفحه‌ای و جدیدا با کلاچ‌های هیدرولیکی ساخته می‌شوند.

گیربکس DSG

گیربکس DSG اتومات دو کلاچه در دو مدل 6 و 7 سرعته هستند که قابلیت تعویض دنده دستی را نیز دارند. یکی از این مدل گیربکس ها بر روی مدل بیتل مدل تقویت شده ABT سوار شده است. 

عملکرد این نوع گیربکس به همراه کامپیوترهای مجزا برای سازماندهی الکترونیکی جعبه دنده، به دو کلاچ مجزا از هم بر روی دو محور زوج و فرد مجهز شده است. کلاچ اول برای دنده‌های فرد بر روی محور اول و کلاچ دوم برای درگیر کردن چرخ دنده‌های زوج بر روی محور دوم قرار گرفته‌اند. با درگیری یک کلاچ با محور خود، کلاچ دیگر چرخ دنده بعد را برای جایگزینی آماده می‌کند که این کار باعث می شود نیروی تلف شده در هنگام تعویض دنده به حداقل برسد. این نوع گیربکس نیز به دو حالت عادی و اسپرت وجود دارد.